Naast onderhoud en herstellingen aan wagons en locomotieven, doen we tal van andere interventies om uw trein weer aan het rollen te krijgen. We hebben immers meer dan 20 jaar ervaring in het vak, zijn gewend om in oplossingen te denken en gaan elke uitdaging aan. If you have a problem, call the RSN-team! 

Modificatie van verlichting

Ook locomotieven dienen goed zichtbaar te zijn op de sporen, en locomotiefbestuurders moeten een goed zicht hebben. Wij bouwen de verlichting van Class66-locs om van halogeen- naar led-lampen. De locs worden door onze opdrachtgevers naar onze werkplaats gebracht waar onze elektrisch geschoolde techniekers alle aanpassingswerken aan bekabeling, schakelaars, instrumentatie en lampen doen. Alle handelingen worden gedocumenteerd, onderdelen en schema’s worden geregistreerd. 

 

 

Zandreservoirs van locomotieven vullen

In natte of koudere weersomstandigheden heeft een locomotief zand nodig om te kunnen remmen en vertrekken. Dit zand wordt automatisch aangevuld bij onderhoud in de werkplaats. Soms kunnen de zandreservoirs van de loc voortijdig leeg zijn en moet er zand bijgevuld worden. Wij voorzien de locs van zand in zowel onze werkplaats als ter plekke, waarbij we onze zelf ontworpen, mobiele zandvulinstallatie inzetten. In de buurt van de grens met Duitsland en Nederland (Montzen) beschikken we bovendien over een autonome tankinstallatie en bevoorradingscontainers om locs te bevoorraden met zand, olie en koelwater.

Hersporingen

Wanneer een goederentrein (locomotief of wagon) ontspoort, dan zet het team van RSN het ontspoorde materieel terug op het spoor. We gaan ter plekke met de nodige uitrusting en evalueren daar op welke manier we de trein het best hersporen. In functie van het gewicht van het materieel werken we ofwel met onze vrachtwagen met hydraulische kraan indien daar ruimte voor is, ofwel met onze hersporingskit om met behulp van hydraulische cilinders de wagon of locomotief terug op het spoor te plaatsen. RSN doet alle coördinatie ter plekke. We hebben heel wat kennis en kunde in huis, ook een team gespecialiseerd in gevaargoedwagons (zoals ketelwagons). Voor zwaardere of meer complexe lichtingswerken werken waar nodig samen met een netwerk van andere partners. 

Verschepen van locomotieven of treinstellen

Wanneer een locomotief of treinstellen naar het buitenland verscheept dienen te worden, kan het team van RSN de volledige coördinatie en het voorbereidende werk voor verscheping in handen nemen. Zo kunnen we bijvoorbeeld de locomotief of de treinstellen wegen en meten, delen die het transport belemmeren (zoals remmagneten) verwijderen of andere interventies doen om alles klaar te maken voor transport.  

Verplaatsen van lading

Wanneer een beladen wagon defect blijkt of niet op het spoor verder kan rijden, kan RSN instaan voor het verplaatsen of overzetten van de lading. 

 

We beschikken over de nodige uitrusting zoals een eigen vrachtwagen met hydraulische kraan die zware lasten tot 70 T/m kan tillen. 

 

Voor zwaardere werken doen we beroep op onze partner. 

Wielstellen wisselen

Het team van RSN kan ter plekke wielstellen onder wagons wisselen, zelfs indien dat niet op de klassieke manier mogelijk is. Zoals bijvoorbeeld bij een huifwagon die niet deelbaar is. Wij beschikken niet alleen over een vrachtwagen met hydraulische kraan, maar ook over verschillende elektrische hefbokken met vijzels om de wagon te liften. Onze vrachtwagen kan eveneens tot 15 wielstellen vervoeren. Aangezien we een zusteronderneming hebben die op onze terreinen wielstellen reviseert, hebben we ook de mogelijkheid om de wielstellen te behandelen. 

Heeft u een vraag of  project?