LOCOMOTIEVEN
Diagnose, onderhoud en reparatie
De efficiënte werking van spoorwegen hangt af van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van locomotieven. Degelijk en efficiënt onderhoud van de locomotief is dan ook cruciaal. Hij mag immers niet in panne vallen, stilstand moet absoluut vermeden worden.
RSN biedt verschillende niveaus van preventief en/of correctief onderhoud van elektrische of diesellocomotieven om uw vloot operationeel te houden. Van een eenvoudige aanvulling van zand of koelvloeistof over de herstelling of vervanging van elektronische of mechanische onderdelen tot zelfs een volledig onderhoud of modernisering. Zo kan u zich concentreren op uw kernactiviteiten.
Onderhoud en reparaties
Ons team van techniekers staat in voor het onderhoud en de reparatie van locomotieven voor spoorwegondernemingen, (chemie)bedrijven en terminals. We werken vooral als subcontractor voor bedrijven die de full service contracten in beheer hebben, maar ook rechtstreeks voor spoorwegondernemingen wanneer het niet full-service gerelateerde zaken betreft.
RSN is actief in een straal van 300 km rond haar uitvalsbasis in de haven van Antwerpen. We doen interventies overal in België maar ook in het westen van Duitsland (Ruhrgebied), het zuiden van Nederland plus de haven van Rotterdam of het noorden van Frankrijk.
- Diverse onderhoudswerken aan locomotieven, hydraulisch, elektrisch en mechanisch;
- reparatie en onderhoud van diverse remsystemen;
- vervangen van frontruiten, cilinders, startmotoren, compressor, aftercoolers…;
- uit- en inbouwen van motoren;
- modificatie van de verlichting;
- oliebadwissels;
- bestickering;
- …
Mobiel of in onze werkplaats
Staat uw loc met een defect onderweg? Dan is flexibiliteit een van onze sterke troeven! Ons mobiele team staat paraat, 24/7. We komen zo snel mogelijk ter plekke om de diagnose te stellen en om te kijken of de loc onmiddellijk ter plaatse hersteld kan worden.
Onze techniekers voeren vervolgens eerstelijnsherstellingen uit. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van defecte lampen of sensoren of ze herstellen andere kleine defecten die een impact hebben op het (veilig) verder kunnen rijden van de trein.
Voor herstellingen of onderhoudshandelingen die niet mobiel kunnen, kan de locomotief naar onze werkplaats gesleept of gereden worden.
RSN beschikt over 2 uitwijksporen op Oorderen en over 5 eigen werksporen van elk 500 tot 600 meter lang. We hebben een werkhal met 2 werksporen en een inspectie/werkput (tractie met elektrische rangeerlocomotief).
Onze sporen verdiend!
RSN voldoet aan diverse Europese en nationale regelgevingen. Bij herstellingen en onderhoud aan locomotieven doen we verschillende eindcontroles en werkuitvoeringscontroles. Onze mensen worden voortdurend bijgeschoold via diverse werkplekgebonden of functiegerelateerde opleidingen. Lees hier meer over onze aandacht voor kwaliteit en veiligheid.
We zijn ISO 9001 gecertificeerd en werken jaarlijks aan meer dan 300 locomotieven conform de onderhoudshandleidingen opgesteld door de constructeurs of volgens de richtlijnen van de Entity in Charge of Maintenance (ECM). We nemen elke uitdaging aan en werken zeer oplossingsgericht. Onze grootste troef? Wat gaan prat op onze flexibiliteit!
20 jaar geleden stonden wij aan de wieg van de allereerste private spoorwegmaatschappij. Dankzij al die ervaring brengen we uw goederentrein snel weer aan het rollen!