Rail Service Net - RSN

RSN biedt een waaier aan kostenefficiënte, flexibele onderhoudsdiensten om de locomotieven- en goederenwagonvloot van onze opdrachtgevers operationeel te houden.  

In 2002  stond onze oprichter aan de wieg van de allereerste private spoorwegmaatschappij. Ronny Dillen, richtte in 2001 Dillen & Le Jeune Cargo (DLC) NV op. Dat was toen de eerste private en internationale goederenspoorwegonderneming met eigen tractie in België, met een Europese licentie en veiligheidsattesten in België, Duitsland en Nederland.  

Ronny Dillen besefte toen al dat ook locomotieven en wagons onderhoud en herstellingen nodig hebben.  Nadat DLC geen gebruik meer mocht maken van de NMBS-ateliers,  richtte hij in 2004 Rail Service Net BV (RSN) op. Ook RSN was (toen al) een baanbrekend bedrijf dat als eerste op de markt ook mobiel onderhoud aan locomotieven en goederenwagons aanbood. 

Zowel DLC als RSN werden bekroond met een Trends Gazellen Award als snelst groeiende onderneming (respectievelijk in de periode 2003-2006 en 2011). 

We beschikken dus over heel wat ervaring om uw goederentrein snel weer aan het rollen te brengen!  

We keep your trains rolling

We verzorgen het onderhoud, herstel en revisie van wagons, locomotieven en wielstellen voor spoorwegondernemingen, wagoneigenaars, chemiebedrijven en terminals. Daarnaast doen we allerlei interventies die nodig zijn om uw trein te laten rollen: wisselen van wielstellen, hersporingen, verplaatsen van ladingen en zelfs verschepen van railvoertuigen. Zo kan u zich concentreren op de kernactiviteiten. 

RSN is actief in een straal van 300 km rond haar uitvalsbasis in de haven van Antwerpen. We doen interventies overal in België maar ook in het westen van Duitsland, het zuiden van Nederland of het noorden van Frankrijk. 

10.000 wagons / jaar

10.000 wagons / jaar

300 locomotieven / jaar

300 locomotieven / jaar

28.000 m2 concessie in haven Antwerpen

28.000 m2 concessie in haven Antwerpen

2002: aan de wieg van 1ste private spoorwegmaatschappij in België

2002: aan de wieg van 1ste private spoorwegmaatschappij in België

35 servicewagens, 1 vrachtwagen met 70 T/m kraan

35 servicewagens, 1 vrachtwagen met 70 T/m kraan

3.000 wielstellen / jaar

3.000 wielstellen / jaar

Uitstekend uitgerust en centraal gelegen

Onze concessie van 28.000 m2 is geleden in het hart van de Antwerpse haven. We beschikken over twee uitwijksporen op Oorderen en over 5 eigen werksporen van elk minimaal 500 meter lang. We bezitten diverse elektrische hefbokken met vijzels waarmee we zowel mobiel als in onze werkplaats wagons kunnen optillen. 

Onze werkhal voor werkzaamheden aan wagons of locomotieven heeft twee overdekte werksporen en een inspectie/werkput met loco-tractor. Ook de werkplaats, waar wielstellen worden onderhouden, is volledig ingericht met o.a. een straalcabine, CNC-draaibank en spuitcabine. 

Met ons wagenpark van een 35-tal camionettes geraken onze techniekers ter plekke om de werkzaamheden veilig en efficiënt kunnen uitvoeren. Onze ingerichte vrachtwagen met hydraulische kraan kan tot 70 ton tillen, ideaal om o.a. wielstellen mee te vervoeren of om bijv. tilwerken bij hersporingen uit te voeren. Voor zwaardere tilwerken of andere werkzaamheden waarvoor we zelf niet uitgerust zijn, werken we samen met een netwerk van partners.  

We beschikken bovendien over een autonome tankinstallatie en bevoorradingscontainers om locs te bevoorraden met zand, olie en koelwater. 

Geschiedenis: onze sporen verdiend!

2004

Oprichting Rail Service Net (RSN):

mobiel onderhoud van goederenwagons 

2005

Uitbreiding activiteiten:

mobiel onderhoud van locomotieven 

2007

Uitbreiding actieterrein:

wagononderhoud ook in Nederland, Noord-Frankrijk en het westen van Duitsland 

2008

Verhuis naar nieuwe kantoren en magazijn in Wommelgem

2009

Certificaten:

ISO9002:2000 + VCA, erkend door SNCB/B-Cargo, SNCFN, IVW, AAE.  

2010

Uitbreiding certificaten:

 VPI, ECM (Entity in Charge of Maintenance) 

2011

Installatie automatisch tankstation voor locomotieven in Montzen 

2013

Concessie van 28.000 m2 in de haven van Antwerpen, bouw van kantoren en werkplaats voor revisie van wielstellen. 

2015

Uitbreiding certificaten:

VPI met IS1 en IS2 voor wielstelrevisies. 

Lasnorm DIN EN 15085-2 voor herstellingen in onze werkplaats en mobiele interventies 

NDT Railway / DIN 27201-7 normering voor niet-destructief onderzoek (NDO) 

Installatie van hefbokken 

2016

Installatie van inspectie/werkput

Installatie van inspectie/werkput voor onderhoud & herstellingen aan locomotieven en wagons 

2018

Bouw van een werkhal met 2 overdekte werksporen en een spuitcabine 

2019

Aankoop van een kraanwagen voor het vervoer van wielstellen.  

Uitbreiding VPI-certificaat met G42/G48  

2020

Uitbreiding activiteiten:

 hersporingen van wagons en locomotieven. 

2021

Omgevingsvergunning bijkomende werkhal waardoor de capaciteit voor locomotief- en wagonherstellingen verdubbelt. Aanvang bouwwerken voorzien in 2022