Hersporingen van goederentreinen

In het spoorwegvervoer kan er zich een ontsporing voor doen bij een defect aan de spoorweginfrastructuur of aan het rollend materieel.

Een ontsporing kan leiden tot een (tijdelijke) verstoring van de goede werking van het spoorwegsysteem en vormt niet alleen een potentieel gevaar, maar kost de vervoerder vooral kostbare tijd en geld.

Een ontsporing kan het gevolg zijn van een aanrijding met een ander voorwerp,een slecht werkende of defecte wissel, een bedieningsfout (zoals te hoge snelheid door een bocht), een mechanisch defect aan het spoor (zoals een gebroken spoorstaaf) of een mechanisch defect aan het rollend materieel (beschadiging aan de wielen, slecht werkend remsysteem, …).

Wanneer een goederentrein (locomotief of wagon) ontspoort, dan kan er beroep gedaan worden op hersporingspecialisten van RSN die het ontspoorde materieel terug op het spoor plaatsen. Dat doen we in alle veiligheid en op een zo kort mogelijke tijd. We begeven ons zo snel mogelijk ter plaatse met de nodige uitrusting en evalueren op welke manier we de trein het best kunnen hersporen.

 Aan de hand van eerder bekomen foto’s kan er tevens bepaald worden welke hersporingsmiddelen (light versie of zwaarder materiaal) er meegenomen dienen te worden, alzo kan er tijd gewonnen worden.

  

Een vakkundig en goed uitgerust hersporingsteam

In functie van het gewicht van het materieel en afhankelijk van de bereikbaarheid van de sporen, kunnen we met verschillende uitrustingen de hersporingstrategie uitvoeren. Onze mensen beheersen verschillende technieken om de klus correct en veilig te klaren, waaronder het gebruik van vijzels, hersporingsbalken, kranen of lorries.

We zetten onze vrachtwagen met hydraulische kraan in of kunnen met onze hersporingskit en met behulp van hydraulische cilinders de wagon of locomotief terug op het spoor zetten.

Ons hersporingsteam doet alle coördinatie ter plekke. We hebben heel wat kennis en kunde in huis, waaronder een team gespecialiseerd in gevaargoedwagons (zoals ketelwagons).

 Voor zwaardere of meer complexe lichtingswerken werken we waar nodig samen met een netwerk van andere partners. 

 
Interventies in een straal van 500 km van Antwerpen

RSN is actief in een straal van 500 km rond haar uitvalsbasis in de haven van Antwerpen. We doen interventies overal in België, maar ook in het westen van Duitsland, het zuiden van Nederland of het noorden van Frankrijk. (voorbeelden : Calais, Lille, Germersheim, …) We keep your trains rolling!