Herstelling schade aan wagons

Bij RSN draait alles om vakmanschap en precisie, ook wanneer aangebrachte schade aan goederenwagons hersteld dient te worden. 

De schade aan wagons waarvoor RSN wordt opgeroepen, kan allerlei oorzaken hebben. De schade aan de overgangsbrug van een wagon van een chemisch bedrijf was bijvoorbeeld het gevolg van een ongeval, terwijl de voettrede en laadpinnen van andere wagons beschadigd waren door geweldschade. Een wagon met defecte onderdelen kan niet veilig gebruikt worden, en daarom is vaak een snelle en efficiënte herstelling noodzakelijk.

Onze Aanpak 

Afhankelijk van de plaatselijke mogelijkheden en de dringendheid van een herstelling, kunnen we de wagon ofwel op locatie herstellen, ofwel in onze werkplaats. De wagon met de verbogen overgangsbrug bevond zich op de site van een chemisch bedrijf. Deze herstelling moest op locatie gebeuren om snel ruimte vrij te maken. Om de stilstandstijd te minimaliseren, hebben we in onze werkplaats een nieuwe overgangsbrug vervaardigd. Daarna zijn we met ons gespecialiseerde team ter plekke gegaan om de verbogen brug te demonteren en de nieuwe te monteren.

De andere wagons in deze reeks werden, ook voor andere werkzaamheden, in onze werkplaats hersteld. De voettrede werd vervangen en de laadpinnen, essentieel voor het veilig vastzetten van lading, werden via warmwerk, vervanging en schilderwerk terug binnen de normen gebracht. 

Bij alle herstelwerken waarbij gelast moet worden, voeren onze gecertificeerde lassers de nodige laswerken uit.

Kwaliteitscontrole en Oplevering 

Wanneer een door ons in de werkplaats herstelde wagon weer klaar is voor vertrek wordt die altijd door een wagenmeester van RSN gecontroleerd. Bij vertrek vindt ook altijd nog een laatste inspectie plaats door de schouwer van de spoorwegmaatschappij die de wagon weer oppikt. 

Over RSN

We onderhouden en herstellen alle soorten goederenwagons: wagons voor transport van containers en/of trailers, autowagons, huifwagons, ketelwagons, bulkwagons en meer. 

RSN is actief in een straal van 300 km rond haar uitvalsbasis in de haven van Antwerpen. We doen interventies overal in België, maar ook in het westen van Duitsland, het zuiden van Nederland en het noorden van Frankrijk.

Flexibiliteit is een van onze sterke troeven! Is er geen werkspoor in de buurt voor bijvoorbeeld remonderzoek, laswerken of een wielstelwissel, dan kan uw wagon naar onze werkplaats gebracht worden. 

RSN beschikt over twee uitwijksporen op Oorderen en over vijf eigen werksporen van elk 500 tot 600 meter lang. We hebben twee werkhallen, één met drie sporen en twee inspectie-/werkputten, en één met 4 sporen en 1 werkput. We hebben Wifi gestuurde hefbokken en een vrachtwagen met hydraulische kraan.

Een beschadigde wagon? RSN bellen! We keep your trains rolling!